BAHASA Archives

May 2010

BAHASA@LISTSERV.DARTMOUTH.EDU

From:
Ryan Albrey <[log in to unmask]>
Reply To:
Indonesian language list <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 13 May 2010 15:25:52 +0800
Saya rasa mungkin orang di kumpulan emel ini terlalu cerewet pasal apa
istilah betul dan apa tak betul.

Kita tak ada istilah yang merujuk kepada "bahasa yang diguna di
Nusantara (termasuk semenanjung melayu)". 'Bahasa' cukup baik pada
pendapat saya.

Saya tak suka guna istilah "Bahasa Indonesia" atau "Bahasa Malaysia".
Bukan Indonesia atau Malaysia sahaja yang guna bahasa ini tau! Kerana
politik saja orang kata "Bahasa Indonesia" atau "Bahasa Malaysia"
seolah-olah bahasa berdua itu langsung asing. Sebenarnya bukan begitu.
Mereka tak mahu mengakui sebenarnya bahasa yang dicakap di Malaysia
lebih kurang sama dengan bahasa yang dicakap di Indonesia. Lagi lagi
kalau menulis atau cakap secara baik dan benar.

Memang betul orang di KL tak cakap secara sama dengan orang di
Jakarta. Kadang kala pun orang di KL tak faham orang di Jakarta dan
sebaliknya pun ada. Namun pada amnya mereka guna bahasa yang sama.
Loghat dan dialekt sahaja yang beza. Bahasa Indonesia dan Bahasa
Malaysia ialah dua dialekt dari satu bahasa. Gak setuju? Lihat di
Wikipedia Indonesia dan Wikipedia Melayu! Langsung tak beda banget!

Bahasa itu tak ada nama. Kalau bahasa itu tak ada nama mungkin
"Bahasa" cukup baik sebagai nama.

Engkau semua mengerti tak apa erti saya?

Ryan